Komu svěřit správu firemní facebookové stránky? Stačí nějaký brigádník?

V ČR je několik desítek tisíc eshopů a především majitelé menších eshopů si často lámou hlavu nad tím, jak se vypořádat s výše uvedenou otázkou. Občas se setkávám s řešením „brigádník stačí“ nebo někdo z firmy se bude starat „o ten Facebook na vedlejšák“, třeba takový Franta – ten sedí u Facebooku několik hodin denně. Podívejme se ale pravdě do očí:

Dáte na starost významný distribuční / komunikační kanál „brigádníkovi“?

Občas u svých klientů zažívám, že majitelé firem jsou třeba věkově starší, osobní FB profil nemají či ho používají zřídka, bojí se o své soukromí a říkají, že Facebook používají „děti“. Všichni ale podvědomě připouštějí, že je Facebook fenomén. A mají pravdu. Počet uživatelů Facebooku neustále dynamicky roste a v únoru 2015 jejich počet přesáhl 1,5 mld. uživatelů, z nichž více než polovina používá tuto sociální síť denně. Aktivní trávení času na FB bylo skutečně na počátku především výsadou mladé generace, ale tak tomu bylo i s příchodem e‑mailu či obecně internetu (jak si všichni pamatujeme nebo minimálně známe z vyprávění ). Postupná generační obměna, ale i zájem, který Facebook vyvolal ve starších věkových segmentech uživatelů, přinesl podnikatelům vedle nárůstu potenciálních fanoušků také výrazně vyšší kupní sílu uživatelů Facebooku. V ČR trochu se zpožděním kopírujeme trend v západním světě. Vězte, že v USA je na Facebooku „každý den“ 75 % dospělých.

Může se brigádník nebo někdo „na vedlejšák“ naučit a využít pro Vaši firmu všechny změny a možnosti, které Facebook přináší? Ruku na srdce – je to skoro nemožné.

Pro firmy připravil Facebook v roce 2014 spoustu změn, jen pro ilustraci jedna změna z každého měsíce:

  • leden – reklamy v mobilních aplikacích,
  • únor – jednodušší fakturace pro zadavatele reklamy,
  • březen – možnost oslovit podobné uživatele, jako je struktura segmentu zákazníků,
  • duben – kanál vybraných příspěvků se čistí o spam (like-baiting),
  • květen – zavádí se video metriky,
  • červen – update v návrhu stránek,
  • červenec – firmy mohou spravovat reklamy na mobilu,
  • srpen – přidáno cílení reklamy založené na způsobu připojení,
  • září – videa se mohou začít automaticky přehrávat na kanálu vybraných příspěvků,
  • říjen – změny ve struktuře reklamních kampaní,
  • listopad – zvýšení relevance (skóre kampaně),
  • prosinec – na stránkách přidáno tlačítko „call-to-action“.

Specialista, který spravuje obsah pro více klientů a pro kterého je Facebook jeho „hlavní job“, má všechny předpoklady být lepším řešením. Má také od vaší firmy zdravý odstup. Jen si musíte vybrat takového, který o jejím bysnysu něco ví. Například fakt, že je tou specialistkou žena, ještě neznamená, že rozumí módě. Nedávno mi prodavačka textilu v jednom okresním městě na prosbu „chtěla bych koupit nějakou košili s manžetovými knoflíčky“ přinesla deset košilí s krátkým rukávem. Volte tedy s rozvahou.

Nejste spokojeni se stávajícím stavem?

Zkuste si napřed odpovědět na několik otázek:

Spolupracovali jste s agenturou, ale nejste spokojení. Bylo to moc drahé, nebo to zkrátka nefungovalo? Zamyslete se, zda jste náhodou nebyli v pozici klienta, který si koupí byt v novostavbě, který realizovala renomovaná stavební společnost, ale zakázku outsourcovala „UKáčkám“. Už v době pravěku marketingu se totiž vyplatilo vybírat si z dodavatelů marketingových aktivit s ohledem na velikost rozpočtu. Těžko se pro vás přetrhne agentura, která bude mít jako klienta také Coca-Colu. A navíc se nedoplatíte. Ale budou vám často tvrdit opak. Možná jste si všimli, že v  agenturách bývá největší koncentrace manažerů na metr čtvereční (account director, sales director, art director, klient service director, event manager, financial director a konečně i CEO ) a i ty režie opravdu něco stojí.

Vybrali jste si sice specialistu na marketing na Facebooku, ale našli jste si opravdu čas si společně vyjasnit pravidla hry?

Máte jasnou představu o tom, kde chcete váš eshop či firmu mít za rok či dva? Mluvili jste společně o strategii, jak takového stavu dosáhnout? Jakou roli mají plnit v této strategii sociální média (Facebook)? Co bude zajišťovat specialista a co naopak bude v režii vaší firmy a dalších dodavatelů? Jak se bude měřit úspěch a jak budou nastaveny cíle? Plánujete budovat fanouškovskou základnu, nebo má reklama vést především k nákupním konverzím? Kdo bude styčná osoba pro spolupráci se specialistou? Na tohle všechno musíte najít společnou řeč.

Myslíte to se spoluprací do budoucna opravdu vážně? Nebo do toho jdete s tím, že potřebné strategie ve vaší firmě odkoukáte a spolupráce bude ukončena?

Vzhledem k rychlosti, jakou se digitální marketing vyvíjí, by to byla cesta do pekel. Ale nerada bych vás podceňovala. Jste majitel, je to váš byznys. I v takovém případě se ale vyplatí vyjasnit si pravidla hry ve smyslu otázek výše. Jinak zůstane na obou stranách pachuť z tak trochu zbytečné spolupráce.

Víte, proč je rozhodování, zda agentura či specialista, tak těžké?

Najít dobrého specialistu na facebookový marketing pro vás může být výhra v loterii. Hledáte člověka, který ví něco o on-line marketingu, správě reklam na sociálních sítích, grafice, psaní textů, je silný v kreativitě a současně je tak trochu i byznys analytik. Agentura bude mít na každou činnost svého zaměstnance a náklady za jejich práci tomu budou odpovídat. Specialisté se dnes ad-hoc volně sdružují za účelem řešení problémů klientů na volné bázi, což bývá daleko efektivnější. A konečně: při rozhodování je dobré si přiznat, že kreativita se nedá naučit.

 

Komentáře