Propojte Facebook s Google Analytics

Provozujete svoji firemní stránku na Facebooku? Pak vás určitě zajímá počet lajků, sdílení, komentářů… Ale to je docela málo. Obvykle máte navíc i web (eshop, blog atd.) a určitě stojí za to vědět, co se děje jak na webu, tak na Facebooku, znát všechny souvislosti. Stačí k tomu využít šikovně Google Analytics. Níže uvádím pár receptů jak na to.

1. Stanovujte cíle!

Co je nejdůležitější? Jaké jsou vaše KPIs (klíčové metriky)? Co čekáte od návštěvníka vašeho webu?

  • Koupí si váš produkt?
  • Přehraje si video?
  • Přihlásí se k odběru novinek?
  • Stáhne si e-book?

Všechno, co je pro vás „důležité“, byste měli měřit podle stanovených cílů. Jak na to? Ukážeme na příkladech. Obvykle bude stačit určit URL stránky o splnění cíle. Máte vytvořenou děkovací stránku či potvrzovací stránku? Pak přesně její URL adresu potřebujete. Pokud ji nemáte, stačí ji vytvořit a přidat. Cíl jednoduše nastavíte v Google Analytics následovně. Po přihlášení do GA si zvolíte „Správce“, poté provedete v pravém sloupci správný „Výběr dat“ a v něm kliknete na „Cíle“.

pic

Ještě než přejdeme k příkladům, je nutné dodat, že je výhodné mít na webu nastavené nejméně tři výběry dat: a) testovací výběr, na kterém si věci můžete zkoušet, b) ostrý výběr, na kterém odzkoušené věci zavádíte do praxe, a c) původní (nefiltrovaný), na němž budete mít všechna data  v původní, nefiltrované podobě (prostě pro případ nějakého problému ). Pokračujme dál.

Příklad první – chceme se dozvědět něco více o klientech, kteří si stáhli e-book a upsali se pro odběr novinek.

Řekněme, že už máte vytvořenou děkovací stránku a její URL. Poté, co jste si (ideálně v testovacím „výběru dat“!) zvolili „Cíle“ (viz obrázek níže), můžete se také rozhodnout pro přednastavený cíl („Šablona“), nebo pokud vám nevyhovuje, přejdete na „Vlastní“.

pic3

Vyzkoušíme si druhý postup a ukážeme vytvoření „Cíle“ na příkladu. Zadáme název cíle, např. „mailing_list stazeni_e_booku“. A protože máme vytvořenou děkovací stránku, například tuto , v části „podrobnosti cíle“ stačí zvolit „začíná řetězcem“ a vložit /podekovani-za-registraci/, viz obrázek.

pic4

V praxi si můžete nastavit i další parametry, například „hodnotu“ (i stažení e-booku může pro vás mít nějakou cenu), případně definovat „cestu“ (pokud chcete, aby se do splnění cíle počítaly jen ty případy, kdy návštěvník vašeho webu před jeho splněním prošel vaším webem vámi definovanou cestou). Poté můžete otestovat funkčnost cíle kliknutím na „Ověřit tento cíl“ a pak stačí cíl uložit. Pokud vám bude nastavený cíl fungovat, můžete si ho nastavit i ve vašem „ostrém“ výběru dat.

Příklad druhý: Píšete blog či poskytujete podporu zákazníkům (rady, návody), může se vám tedy hodit měření toho, jak dlouho čtenář zůstal na vašem blogu (nebo jak rychle našel příslušný návod). Můžete například nastavit cíl, který bude splněn, pokud čtenář na vašem webu stráví více jak 10 minut. Postup je podobný, jen nastavení cíle je jiné, jak je ukázáno na obrázku níže.

pic5

Podobně si můžete vytvořit také cíl, který bude splněn, pokud uživatel navštíví na vašem webu větší počet stránek než například pět, viz obrázek níže.

pic6

Mezi další cíle může patřit výskyt nějaké události, například přehrání videa atd. Rada na závěr: dejte si pozor na počet nastavených cílů, zaměřte se jen na ty důležité. Měření cílů můžete dle potřeby vypnout.

2.  Měřte reklamní kampaně na Facebooku prostřednictvím Google Analytics

Díky tomu budete moci sledovat, jestli vaši návštěvníci přicházejí na web z Facebooku, a navíc zjistíte, díky které vaší konkrétní aktivitě se tak stalo. Využijete k tomu UTM parametrů http://gaconfig.com/google-analytics-url-builder/. S pomocí UTM „builderu“ (nástroje na tvorbu URL adres) snadno vygenerujete URL, díky němuž budete moci sledovat prokliky z vaší facebookové stránky. Jak na to? Například pro propagaci článku „Proč ze mě nebude digitální nomád“ na blogu http://verakepkova.cz/proc-ze-me-nebude-digitalni-nomad/ lze použít URL „builder“, viz obrázek.

pic7

Vedle názvu stránky jednoduše zadáte tři povinné údaje – „Campaign Source“ (zdroj kampaně), kterým je v tomto případě „Facebook“, dále vyplníte podle povahy kampaně „medium“ a označíte název kampaně. Další dvě položky nejsou povinné. „Campaign Content“ (obsah kampaně) a „Campaign Term“ byste mohli použít pro odlišení více variant kampaně a k identifikaci klíčových slov. Buďte ale důslední a parametry označujte stejně! Google Analytics rozlišuje „Facebook“ s malým nebo velkým písmenem (podobně je tomu u dalších parametrů) a pokud si nedáte pozor, budete mít snadno ve výsledku v Google Analytics více „facebooků“ než zdrojů kampaně atd.

Vygenerovanou URL přiřaďte k příslušnému „prokliku“ akce, příslušné kampani. V Google Analytics najdete výsledky tak, že zvolíte „Přehledy“ a v levém sloupci pak „Akvizice“ > „Kampaně“ > „Všechny kampaně“. Více si můžete o nástroji na tvorbu URL adres přečíst na https://support.google.com/analytics/answer/1033867.

Analýzou vašich aktivit na Facebooku a pomocí nastavených cílů v Google Analytics zjistíte, co funguje na vaše klienty a co ne, a můžete to využít k další alokaci vašeho rozpočtu a zacílení vašich reklamních aktivit na Facebooku. Správnou analýzu výsledků (měření) však neuděláte bez segmentace.

3. Segmentujte, neboť agregovaná a zprůměrovaná data bývají k ničemu. Podívejte se návštěvníkům, kteří přijdou na váš web z facebookové stránky, na zoubek!

Vezměme si zjednodušený příklad – v průměru se návštěvník vašeho webu podívá na pět stránek. Ale jak tento průměr vznikl? Navštívil každý z 1000 uživatelů pět stránek, nebo se 500 z nich podívalo na dvě a zbylých 500 na osm stránek? Nechtěli byste vaši reklamu spíše zaměřit na tu druhou skupinu? Segmentace má ještě jeden háček. Dávejte pozor, abyste to se segmentací „nepřehnali“ – segmenty musí obsahovat dostatek dat, jinak mohou být výsledky z pohledu statistiky (intervaly spolehlivosti) velmi nepřesné.

Jak na to v případě Facebooku? Vytvořte si segment návštěvníků z vašich facebookových stránek. V Google Analytics zvolte v „Přehledech“ v levém sloupci „Cílové publikum“ > „Přehled“. Otevřete dál „Přehled publika“, vyberte „Přidat segment“ (viz obrázek) a následně klikněte na „Nový segment“.

pic8

Segment nazveme například „Můj Facebook“ nebo „Můj Facebook segment“. V tomtéž sloupci dole, v části „Pokročilé“ klikněte na „Podmínky“ a v záhlaví „Podmínek“ v sekci „Akce událostí“ vepište „Zdroj“ (či zvolte „Akvizice“ a poté „Zdroj“), následně vyberte „Zdroj“ a vyplňte „facebook.com“ jako na obrázku dole.

pic9

Poté klikněte na „Uložit“ a je to hotové. Pak můžete například snadno porovnat tento segment s celkovou návštěvností vaší stránky.

pic11

Žádoucí je samozřejmě se podívat i na porovnání s dalšími segmenty, které si můžete obdobně definovat, pokud vám nestačí implicitně navržené segmenty z GA. Porovnání a vyhodnocení pak můžete provést i z hlediska plnění cílů. V Google Analytics stačí v „Přehledech“ v levém sloupci zvolit „Konverze“ > „Cíle“ > „Přehled“ a vytvoříte report, jako je na obrázku níže.

pic12

Vyhodnocovat je vhodné po jednotlivých cílech. Zde ale vaše možnosti nekončí. Segment návštěvníků Facebooku můžete také dál třídit a analyzovat. Dávejte jen pozor, jak bylo uvedeno v úvodu tohoto odstavce, abyste vyhodnocovali statisticky „relevantní segmenty“. Jen tak mohou mít vaše závěry nějakou váhu.

4. Na závěr tip na pár zajímavých reportů v GA

Zajímavý přehled z hlediska Facebooku (sociálních sítí) vám Google Analytics nabízí v následujícím umístění. Klikněte v „Přehledech“ v levém sloupci na „Akvizice“ > „Sociální sítě“ > „Konverze“ a v přehledu pak zvolte „Analýza konverzí z asistovaných a posledních interakcí“.

Závěrem ještě připojuji tip na dva zajímavé reporty. První najdete cestou přes „Akvizice“ > „Vícekanálové cesty“ > „Prodleva“ a druhý report získáte kliknutím na „Akvizice“ > „Vícekanálové cesty“ > „Délka trasy“.

pic13

pic14Oba tyto přehledy vám napoví, na základě jakých interakcí a za jak dlouho zákazník dospěl ke konverzi. Jak tyto přehledy využít? O tom zase třeba někdy příště.

Jak se vám tento článek líbil? Potřebujete poradit s reporty v Google Analytics?

Napište mi na  info@verakepkova.cz

Komentáře