Efektivní plán komunikace pro sociální sítě určený malým a začínajícím firmám

Marketing a Koronavirus. Problém, nebo příležitost? 5 strategických rad a 10 tipů pro on-line marketing
1 dubna, 2020
Jak používat hashtagy na sociálních sítích?
7 srpna, 2020

Určitě tušíte, že nestačí pouze založit firemní stránku na Facebooku a čekat, co se stane. Pokud se jí nebudete pravidelně věnovat a přidávat zajímavý obsah, nestane se nic. Na sociálních sítích surfují mimo jiné i vaši potencionální zákazníci, jen je třeba o tuhle komunitu lidí pečovat a systematicky se jí věnovat. Pandemie urychlila přesun hlavně malých firem do on-line prostředí, takže spousta z nich teď řeší, jak si s online marketingem poradit.

Kde začít

Měli byste vycházet ze strategie pro sociální sítě, která je součástí marketingového plánu. Zde je definována cílová skupina, pro kterou chcete tvořit obsah. Podobné přitahuje podobné, takže komunikujte s těmi, které chcete přitáhnout. Cílové skupině přizpůsobte všechny vizuály, vezměte v úvahu psychologii barev v logu a na webu. Texty pište na míru, zkuste co nejlépe odhadnout přání a potřeby cílové skupiny, vyzdvihnout pro ni zajímavé argumenty, přínosy i výhody.

Potřebujete oslovit teenagery? Použijte moderní, vtipný jazyk a spíš než statický banner zkuste video nebo animaci. Je vaše cílovka spíš analytického zaměření? Předkládejte jim tabulky, analýzy a porovnání. Já se vždy vyptávám, koho přesně chce klient oslovit, a na tvorbě obsahu, ať už ve formě organického příspěvku, či reklamy, s firmou spolupracujeme.

Vhodný obsah na  sociální sítě

Správný přístup ke zveřejňování příspěvků je o nalezení rovnováhy mezi tím, kdy příspěvkem prodáváte své zboží či služby a kdy ne. Když neprodáváte, tak informujete, radíte, pomáháte, řešíte problém, pořádáte soutěž, upozorňujete na změny např. v provozní době, nebo sdílíte zajímavé čtení na blogu a další. Odborně se tomu říká obsahový mix a měl by být nejen zajímavý, ale i systematicky sestavený.

Ne každá firma je McDonald – ta může přidávat i několik příspěvků denně. Důležité je umět pracovat s tím, co máme, a dělat to tak, jak nejlépe dovedeme. Když nejsme schopni vymyslet na Facebook víc než jeden příspěvek týdně, tak bychom se měli snažit, aby byl co nejlepší.

Dejte tomu řád

Můžete investovat do nástrojů na správu sociálních sítí, jako je např. Hootsuite.com, ale postačí vám i obyčejná excelová tabulka, která za vás sice automaticky postovat ani vyhodnocovat nebude, ale budete mít přehled. Pokud se s ní chcete dělit s kolegy, stačí používat Google Docs, které jsou on-line, a dát jim přístup do tabulky Google Sheets, kde budete mít svůj komunikační plán pro sociální sítě.

Když to hodně zjednoduším a řeknu si, že jako firma mohu přidávat min. 3 příspěvky týdně, tak v pondělí to bude vždy prodejní příspěvek, ve středu tip, jak produkt prakticky využít, a pátek něco ze zákulisí firmy nebo výroby produktu. Tohle bude ta minimální struktura, kterou budu udržovat. Cokoliv dalšího, co je relevantní a dává smysl, budu také publikovat (např. změna provozní doby, nebo nový kolega v kanceláři apod.).

Udržujte si přehled o konkurenci

Možná měl váš konkurent firemní profil na Facebooku dříve než vy, možná má i víc fanoušků. Nemusí to hned znamenat výhodu. Sledujte jeho styl komunikace, zkuste být lepší než on. Nejde o to kopírovat něčí obsah. Nejen že je to nesportovní, ale také by si toho mohli vaši zákazníci všimnout, a to za to prostě nestojí. Co naopak za námahu stojí, je zkusit být lepší, přijít s něčím novým a neokoukaným. Pořád se nám zdá, že málo malých a středních firem si dává tu práci a tvoří pro facebookovou stránku nebo instagramový profil tzv. stories. Pokud máte byť jen malý e-shop, tohle je další možnost, jak svou komunikací přitáhnout pozornost.

Jaké sociální sítě využít?

Naprostá většina firem použije Facebook, je na něm nejvíce lidí v ČR. V případě Instagramu a YouTube již musíte zvážit, zda pro tyto sítě jste schopni tvořit zajímavý obsah. Firmy, které prodávají domácí dekorace nebo módu koncovým zákazníkům využijí třeba Pinterest, firmy, které mají část byznysu B2B, budou nejspíš více zvažovat LinkedIn atd. Pamatujte, že méně je často více a že všechny profily musíte udržovat v „aktualizovaném stavu“. Propojte sociální sítě s webem…

Držte kurz, průběžně vyhodnocujte a změny dělejte rozvážně

Sledujte, jaký typ příspěvků má úspěch a jaký ne. Poznáte to podle míry zapojení (tzv. engagement), kam patří počet lajků, komentářů a sdílení. Například Facebook Page Insights vám ukážou, jak si příspěvky na facebookové stránce vedou. Pokud vyčtete nějaký dlouhodobý pozitivní trend, tak stačí držet kurz, pokud negativní, je čas na změnu. Dělat pořád dokola jednu a tu samou věc a očekávat jiný výsledek je znakem zatemnění od krku výše.

Bez rozpočtu na reklamu to obvykle nepůjde

Doba, kdy Facebook doručil každý příspěvek všem fanouškům, se řadí do pravěku sociálních sítí. Počítejte tedy minimálně s rozpočtem na propagaci příspěvků, neboť tzv. organický dosah příspěvků bývá velmi omezený.

Stanovte klíčové metriky

Jaké metriky je pro vás důležité sledovat? Víte to jako firma vůbec? Podle čeho poznáte, že sociální sítě plní cíle? Každý byznys má svá specifika, třeba e-shop bude chtít pomocí sociálních sítí hlavně prodávat, zvyšovat svůj obrat. Tudíž musí sledovat metriky spojené s prodejem zboží. Pokud jim např. sociální sítě plní funkci přímých či asistovaných konverzí, je to v pořádku.

Co třeba taková neziskovka? Ta nic obvykle neprodává, ale chce šířit poslání a ukázat, že je užitečná, případně získat dárce. Ta by tedy měla sledovat metriky spojené s mírou zapojení na stránce a to, jak na ně lidé reagují.

Určete, kdo bude sociální sítě spravovat

Tento krok není dobré podcenit. Určete pravidla hry, kdo má kam přístup a jaká práva.

Agentura, freelencer či zaměstnanec pro správu sociálních sítí?

Zaměstnanec bude mít spíše přehled, co se aktuálně ve firmě děje a bude schopen pohotově reagovat a například přidávat příspěvky na Facebook. Při malých rozpočtech na reklamu na sociální sítě u menších firem se freelencer či agentura při jejich hodinových sazbách těžko vyplatí. Naopak dává smysl nechat si od profesionálů poradit na začátku – v oblasti strategie, nastavení soc. sítí a jejich propojení s webem, nastavením vyhodnocování, periodickým „auditem sociálních sítí“, zaškolením zaměstnance atd. Také způsob, jak si „necháte vyplnit“ profily na sociálních sítích, například YouTube kanál (ale také třeba profily na Firmy.cz či Moje firma na Googlu), může významně ovlivnit i SEO – tedy dohledatelnost ze strany vyhledávačů. Samozřejmě, pokud uvažujete o významném rozpočtu na PPC reklamu, je to celé jiná úloha.

A tak by se dalo pokračovat… Nevím, jak vás, ale mě hodně baví o tomhle přemýšlet a pomáhat firmám směřovat k úspěchu na sociálních sítích. Hodně zdaru a super nápadů přeji i vám!

 

Věra Kepková
Věra Kepková
Online Marketing Manager ve firmě WTFdigital, s.r.o.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

KONTAKT