Jak používat hashtagy na sociálních sítích?

Propojte Facebook s Google Analytics
20 srpna, 2015
Nastavte reklamy na Instagramu pomocí Facebooku
10 listopadu, 2015

Hashtagy jsou nedílnou součástí dnešní online komunikace na sociálních sítích, takže určitě stojí za to je pochopit a začít používat. Jak se můžete dočíst v tomto článku, slovo hashtag bylo v roce 2010 oficiálně přidáno do Oxfordského slovníku jako nové slovo.

Za hashtag se považuje slovo nebo sousloví označené dvojkřížkem # (znak pro číslo), které se rozšířily společně s popularitou Twitteru. Postupem času začaly hashtagy používat všechny hlavní sociální sítě jako Facebook, Instagram, Google+ nebo Pinterest. Pouze LinkedIn hashtagy v roce 2013 ze své sítě vykázal.

Hlavním cílem uvádění hashtagů je shromažďovat všechny informace k danému tématu a tím zvýšit jeho viditelnost na sociálních sítích. Tím, že určité slovo tzv. „hashtegujete“, vyrobíte z něj klíčové slovo a snadno se pak podíváte, kdo všechno na tento hashtag nesoucí informace na dané téma reagoval, popř. se můžete zapojit do konverzace na toto téma (např. #restaurace) Hashtagovat můžete i několik slov najednou (#nejlepsirestaurace), či vymyslet svůj vlastní hashtag (#prepalenehranolky).

Hashtag může obsahovat čísla, ale ne interpunkci a speciální znaky – s jednou výjimkou a tou je podtržítko. Pomocí hashtagů můžete snadno vyhledávat informace na dané téma a čím konkrétnější při zadávání hashtagu budete, tím cílenější budou výsledky hledání. U delších hashtagů je z důvodu snadnějšího přečtení dobrým zvykem, když #OddělujeteSlovaVelkymiPismeny.

Hashtagy na Twitteru

Twitter je hodně o rychlosti komunikace, takže zde najdete hashtagy na témata, která jsou tzv. trendy vzhledem k tomu, o co se na Twitteru zajímáte a koho sledujete. Když přejdete na svůj profil, tak tyto trendy naleznete vpravo dole.

twitterobr

Pokud vytváříte vlastní tweet, tak si určete, jaké klíčové slovo nebo slova dané téma charakterizují a ty označte hashtagem. Dle průzkumu prováděného přímo Twitterem, tweety označené hashtagem jsou častěji retweetované a roste u nich engagement uživatelů Twitteru. Twitter doporučuje používat jeden až dva hashtagy v jednom tweetu. Na druhou stranu, pokud náhodou využíváte reklamu na Twitteru, tak podle studie z roku 2015 se tam hashtagy dávat nevyplácí, protože lidé by měli spíše věnovat pozornost Call-to-Action.

Zajímavým online nástrojem pro tvorbu a analýzu hashtagů je Hashtagify.

Hashtagy na Facebooku

Ano, i na Facebooku můžete používat hashtagy. Facebook je zavedl v roce 2013 jako podporu veřejné komunikace. Jak je využít v marketingu? Sledujte trendy a zajímavé události ve vašem oboru a vsaďte na kvalitu místo na kvantitu. V hotelu Quisisana Palace v Karlových Varech jsme během filmového festivalu začali používat dva hashtagy, které byly v té době trendy. #ellebeautylounge – protože v hotelu časopis Elle dočasně vybudoval beauty lounge, aby líčil filmové hvězdy. Cílem tohoto hashtagu bylo zviditelnění brandu tohoto luxusního hotelu. Druhý hashtag se vztahoval přímo k filmovému festivalu: #mffkv2015. Jeho cílem bylo přilákání klientů do pop-up restaurace Sasazu. Oba hashtagy se proměnily v klikatelné odkazy, které používal na Facebooku jak časopis Elle, tak oficiální stránky festivalu, čímž vzrostla vizibilita hotelové stránky s „pouhými“ 600 fanoušky, a zaznamenali jsme samozřejmě i nárůst engagementu.

facebook

Hashtagy na Instagramu

Instagram je nejlepší pro byznys, který je vizuálně atraktivní, např. móda. Hashtagy je doslova prošpikovaný a fotky s deseti hashtagy nejsou vůbec výjimkou. I zde platí, že používání hashtagů zvýší možnost zviditelnění tématu (produktů), popř. získání dalších followerů. Ačkoliv u jednoho příspěvku můžete mít až 30 hashtagů, tak doporučení Instagramu zní jich používat 3 až 5 a samozřejmě takových, které jsou relevantní vzhledem k vašemu podnikání. Určitě jich zde můžete použít víc než na Facebooku nebo Twitteru. Inspirujte se u známých značek. Z českých firem má hezky vedený Instagram např. e-shop Zoot.

instagram

Hashtagy na Google+

Ani Google+ nezůstal pozadu. Ačkoliv kolik z nás je tam opravdu aktivních? Nicméně hashtagy zde fungují a když si nějaký zadáte do vyhledávacího pole, tak opět uvidíte všechny příspěvky na dané téma. Navíc vám Google v levém horním okně ukáže hashtagy podobné tomu, který jste původně hledali. Např. na téma #socilanisite vyhledaných výsledků tolik není, ale pokud máte v úmyslu se opřít se do hashtagů na všech frontách, tak Google+ vám v tom bránit nebude. Otázkou spíše je, zda to bude mít v ČR nějaký smysl.

google+

Hashtagy na Pinterestu

Pinterest sice hashtagy také zavedl, ale neslouží k vyhledávání jednotlivých témat. Snad jedinou výhodou by mohl být branding nebo k zveřejňování příspěvků napříč sociálními sítěmi – tedy pokud používáte Pinterest i za účelem podnikání.

Věra Kepková
Věra Kepková
Online marketing manager ve firmě WTFdigital