7 tipů pro marketing na sociálních sítích pro malé firmy

Facebook Meta – nová éra internetu
11 ledna, 2022
Jak optimalizovat YouTube kanál
8 srpna, 2022

Malé firmy mají často omezené možnosti, co se týče lidských i finančních zdrojů. Nicméně i s omezenými zdroji se můžete pustit do marketingu na sociálních sítích. Firemní profil na sociálních sítích založíte zdarma a se správnou strategií to můžete rozjet. Naše firma WTF digital se zaměřuje na malé a střední firmy a e-shopy a za těch 8 let, které se věnujeme nejen sociálním sítím, ale internetovému marketingu a reklamě jako celku, už jsme leccos viděli, poradili, vyřešili, popř. rozjeli něčí byznys. Některé naše tipy na správu sociálních sítí se opakují a právě o nich je tento článek.

  1. Mějte plán

Bez plánu nemáte jasný cíl, kterého se snažíte dosáhnout. To znamená, že nemůžete zjistit, zda se vám investice vrátí. Na začátek si ujasněte zásadní maličkost. Budete mít svoji firmu i za 5 let, nebo ji chcete rychle vybudovat a prodat? Strategie a plány pak mohou být různé. Věnujte čas vytvoření plánu sociálních médií předem. Tím zajistíte, že veškeré vaše úsilí v této oblasti podpoří strategické i konkrétní obchodní cíle.

Kvízová otázka: Proč chcete být na Facebooku?

A) No, jsou tam všichni, tak my asi také, ne?

B) Protože je tam naše cílová skupina, mámy s dětmi, diskutují ve skupinách a rádi bychom jim nabídli naše služby, dali o sobě vědět.

        2. Definujte konkrétní cíle pro sociální sítě

Snažte se vyjít z dobře určených cílových skupin. Pak konkretizujte cíle. Cíle by měly být definovány tzv. SMART metodou.

S specific / specifický

M measurable / měřitelný

A attainable / dosažitelný

R relevant / relevantní

T time-bound / časově ohraničený

Např. během následujících 3 měsíců bychom rádi oslovili s naší nabídkou ženy mezi 30 a 50 lety v Praze a okolí a při investici 20 000 Kč měsíčně do reklamy na Facebooku vydělali min. 200 000 Kč. Je třeba spočítat návratnost naší investice tzv. ROAS. ROAS je celkový příjem z reklam na Facebooku vydělený celkovými výdaji na reklamu. Například ROAS v hodnotě 1 000 % je poměr 10:1 – každá koruna investovaná do reklamy vydělá 10 korun. Inverzní metrikou k ROAS je PNO. Zatímco ROAS je tedy podíl tržby / cena, PNO je cena / tržby. Drobná praktická rada, pozor, abyste jak náklady, tak tržby měřili a vyhodnocovali bez DPH. A je 1 000 % hodně, nebo málo? Záleží na konkrétním kontextu, na výši marže u vašich výrobků či služeb, nebo i na záměru, s jakým vaši firmu budujete, zda chcete spíš získávat podíl na trhu atd.

Cíle ale nemusí být jen prodejní, pro vás může být důležitější jiná metrika, např. míra zapojení (engagement), když chcete uživatele zaujmout svými příspěvky na Facebooku, chcete znát jejich názor, zvete je na akce, které pořádáte apod.

  1. Zvýšení návštěvnosti webu díky sociálním sítím

Někdy prostě chcete, aby se vaše webové stránky dostaly na oči zákazníkům. Vaše webové stránky musí být tedy klíčovým prvkem firemní prezentace pro aktivity na sociálních sítích. Propojte tedy kliknutí na reklamu například na Facebooku s vaším webem. Zvýšení návštěvnosti webových stránek je základní cíl, který můžete použít, když už máte své webové stránky vytvořené a nikdo tam moc nechodí, takže potřebujete, aby je lidé objevili a hledali si tam podrobnější informace o vašich produktech či službách.

Měření návštěvnosti webových stránek je i není poměrně jednoduché. Jedinečné návštěvy vašich webových stránek lze měřit v relevantním časovém období. To může znamenat například den, týden, měsíc nebo kvartál – jak potřebujete. Můžete sledovat, odkud návštěvníci přicházejí, abyste zjistili, které platformy sociálních sítí pro vás fungují nejlépe. K měření webové návštěvnosti použijete nejspíš Google Analytics. Tip pro vás – měřte na webu prostřednictvím Google Analytics 4. Starší verze Universal Analytics přestane v polovině dalšího roku fungovat a nová verze Google Analytics vám některé konverzní události jako engagement nebo scrollování změří za vás.

  1. Generujte leady pomocí sociálních sítí

Lead je někdo, kdo zareagoval na vaši marketingovou nabídku a nechal na sebe například kontakt, např. e-mail či telefon. Přemýšlí o vašich produktech/službách, ale ještě se nerozhodl k nákupu. Jak už ho přesvědčíte, necháme stranou, spíš se podíváme na to, jak získávat tyto potenciální zákazníky. Je to, jako když chytáte ryby. Potřebujete nahodit udičku. To umí hezky Facebook se svým typem kampaní s názvem „lead generation“ – generování nových zákazníků. V tomto typu reklamy se ukáže jednoduchý formulář, kde může potencionální zákazník odpovědět na krátkou otázku a zanechá na sebe kontakt. Musí to být jednoduché a rychlé, aby to pohodlně každý udělal z mobilu. Vy pak s těmito uživateli můžete dále pracovat a navázat osobnější kontakt.

Více na téma Facebook lead ads naleznete na tomto odkazu.

Pro koho se tento typ facebookové reklamy hodí? Dalo by se říci, že všude, kde si chcete domluvit schůzku, ať už osobně, nebo on-line, chcete, aby si stáhli váš e-book, či využili limitované nabídky. Podle toho vyberete vhodné tlačítko „výzva k akci“.

Důležité: Protože budete shromažďovat informace o zákaznících, musíte uvést odkaz na zásady ochrany osobních údajů vaší společnosti. Tento odkaz se zobrazí spolu s výchozím prohlášením o ochraně osobních údajů společnosti Facebook.

  1. Omrkněte konkurenci

Nekopírujte, jen se podívejte a zauvažujte, co dělají jiní dobře a kde vidíte prostor pro zlepšení a/nebo odlišení.

  1. Vytvořte si kalendář pro sociální sítě

Chcete-li jít na to jako profík, můžete začít využívat nějaký externí nástroj typu Hootsuite, se kterým máme dobré zkušenosti. Najdete tam přehledný kalendář, časování příspěvků, analytika i sledování hashtagů. Low-cost řešení je starý dobrý Excel. Sice neumí načasovat příspěvky, ale umí krásné a přehledné tabulky, které malým firmám postačí. Když si tuto tabulku navíc vytvoříte na Google Drive, tak můžete nasdílet přístup ve firmě, komu uznáte za vhodné.

Stručně řečeno: je třeba mít systém, který bude fungovat a bude vám vyhovovat.

  1. Hrajte si s formátem obsahu na sociálních sítích

Ze zkušenosti víme, že investovat do kreativního obsahu na sociálních sítích se malým firmám s omezeným rozpočtem moc nechce. Myslí si, že jim stačí fotografie buď od výrobce, nebo pořízená z mobilu, protože už výroba bannerů pro PPC reklamu je pro ně zásah do rozpočtu.

To je a není dobře. Respektive, pokud máte malý rozpočet a marži, potřebujete hlavně prodat, aby se vám prostředky investované do reklamy vrátily. Nemá smysl pouštět se do výroby videí, kde budete vykládat o tom, že váš produkt „má příběh“. Tady se hraje na čísla, optimalizaci reklamy a maximální návratnost investic.

Pokud najdete prostředky na kvalitní obsah, je to určitě bonus. Počítejte s tím, že uživatelé jsou čím dál víc náročnější a očekávají kvalitu. Kromě samotné produkce videa budete muset investovat i do postprodukce. A pokud vám nezbyde v rozpočtu na propagaci videa, je to špatně. Budete mít sice skvělé video, ale už ne rozpočet na to, abyste ho propagovali a dostali mezi lidi. Proto je třeba si to dobře spočítat hned na začátku.

Při této příležitosti bych ráda zmínila našeho projektového partnera Honzu Placáka, který má bohaté zkušenosti s video produkcí i post produkcí. Natáčel reportáže např. pro Českou televizi či televizi Prima, takže pokud něco v tomto směru řešíte, můžete se na něho obrátit.

placak-productions.cz

 

Věra Kepková
Věra Kepková
Online marketing manager ve firmě WTFdigital