YouTube patří bezesporu k jedné z nejdůležitějších video platforem dneška. YouTube bylo založeno v roce 2005 a rok od roku roste. Má přes jednu miliardu aktivních měsíčních uživatelů, čtyři miliardy zhlédnutí denně, z toho polovinu tvoří prohlížení v mobilu. YouTube je rovněž druhý nejvýznamnější vyhledávač hned po Googlu. Co ho takto proslavilo? Byly to zejména různé tutoriály a návody jak co dělat. Určitě jste narazili na nějaké video typu „jak uvařit thajské kari“ nebo „jak vytapetovat byt“.
YouTube před lety koupil Google. A co patří do tzv. „Google family“, má své výhody hlavně ve výsledcích vyhledávání, kde máte šance zobrazit se poměrně vysoko. Takže pokud plánujete umístit nějaké korporátní video nebo tutoriál na YouTube, tak v tomto článku se naučíte, jak ho správně optimalizovat, aby bylo na něj co nejvíce odkazováno.
1. Nahrajte video a označte ho jako „neveřejné“
Když nahrajete nové video na YouTube, tak se díky výchozímu nastavení stane hned veřejné, tedy viditelné všem. Bude ale lepší, když ho nejdříve označíte jako neveřejné – alespoň do té doby, než pořádně vyplníte popisky, kategorii, štítky a další náležitosti (viz obr. 1). Neveřejné video je viditelné pouze tomu, kdo zná příslušnou URL. Jen pro úplnost uvádím, že když nahrajete nějaké video a označíte ho jako soukromé, tak – jak už název napovídá – si ho můžete přehrát jen vy sami. Výchozí nastavení nahrávaných videí lze změnit v nastavení našeho YouTube kanálu v záložce „výchozí nastavení pro nahraná videa“.
2. Zvolte vhodný název souboru
Ještě před nahráním videa zvolte vhodný název souboru, neboť i tento detail bude mít vliv na jeho SEO. Do názvu nedávejte tečku či další znaky. Patří sem jen vhodně zvolená klíčová slova.
3. Optimalizujte název videa
Název videa je velice důležitý a měl by dobře vystihnout obsah Vašeho videa. Pokud bude název videa zavádějící, tak ho návštěvníci nemusí zhlédnout celé, nemusí být pro ně dostatečně zajímavé, a tudíž bude na něj i méně odkazováno.
4. Optimalizujte popis videa
Napsat dobrý popisek videa je důležité, a proto by se tam měla objevit všechna důležitá klíčová slova z hlediska SEO, viz obr. 2. Do popisku můžete dát odkazy na videa, návody, články nebo webináře. Můžete uživatelům nabídnout i odběr vašeho kanálu.
Cílem je přivést návštěvníka na Vaše různé vstupní stránky a přeměnit tak náhodného návštěvníka na zákazníka.
5. Vyberte kategorii
Pro výběr kategorie klikněte na pokročilé nastavení a poté zvolte vhodnou kategorii. Pokud publikujete videa jednoho typu, kategorie (např. vzdělávání a výuka), tak můžete ve výchozím nastavení tuto kategorii vybrat pro celý Váš kanál.
6. Přidejte relevantní štítky
Štítky umožní, že Vaše video bude lépe odkazovat na určitá klíčová slova. Musí vždy souviset s Vaším videem, viz obr. 3. Nedoporučuje se používat více než 10 štítků. Tip: vytvořte jedinečný štítek, který bude souviset s Vaším kanálem, a Vy ho pak budete moct používat do každého z Vašich nahraných videí, čímž se vytvoří spojení mezi nimi.
7. Vyberte nejlepší miniaturu
I zvolený obrázek musí vždy odpovídat obsahu videa. Můžete vybrat z obrázků, které YouTube nabízí, anebo nahrát miniaturu vlastní.
8. Přidejte k videu karty a titulky
Karty umožňují přidat do videa interaktivní prvek. Karty mohou podle svého typu obsahovat vlastní obrázky, nápisy, ale i výzvy k akci, viz obr. 4. Do jednoho videa můžete přidat až pět karet. Pomocí karty můžete rovněž odkázat návštěvníka na konkrétní adresu URL ze seznamu povolených webů. Abyste mohli odkazovat z Vašich videí na Váš web, musíte tento web nejprve přidružit k YouTube účtu. To provedete v rozšířeném nastavení kanálu.
Ve videu můžete použít i titulky, viz obr. 5. Tím ho umožníte sledovat nejen lidem, kteří nemluví jazykem, ve kterém je originálně video namluveno, ale třeba i těm, kteří mají sluchové problémy. Tohle může být na první pohled zvlášť u dlouhých videí trošku pracné, ale tuto činnost lze outsourcovat a pak jako soubor (.srt nebo .sbv) do videa nahrát.
A jsme u konce! Tohle je v kostce všechno, co musíte udělat, než změníte nastavení videa z neveřejného na veřejné a tím umožníte zhlédnout video široké veřejnosti.