Proč by měla být vaše firma vidět na YouTube?
Zdroj: GlobalMediaInsight.com.
V tomto článku jsme dali dohromady tipy, jak být na YouTube lépe vidět a jak zlepšit SEO YouTube kanálu, aby vaše videa byla co nejvýše ve výsledcích vyhledávání.
Klíčová slova pro SEO YouTube kanálu
Pokud máte k dispozici profesionální analýzu klíčových slov, bude se vám hodit pro optimalizaci YouTube kanálu. Rovněž můžete využít plánovač klíčových slov jak od Googlu, tak od Skliku, kde zjistíte měsíční hledanost daných slov.
Sekci SEO YouTube kanálu najdete v nastavení YouTube kanálu a rozhodně ji nenechávejte prázdnou, jak občas u klientů vidíme.
Link na plánovač klíčových slov od Googlu: https://ads.google.com/intl/cs_cz/home/tools/keyword-planner/
Provozujete-li např. kočičí kavárnu v Praze, tak vás budou zajímat slova jako kočičí kavárna, kočičí kavárna v Praze… apod. A může vás hřát pocit, že na českém internetu sousloví „kočičí kavárna Praha“ v měsíční hledanosti předběhne slavnou pražskou kavárnu Slávie. Šimek a Grosmann by se určitě divili. 🙂
Kromě příliš obecného „kočičí kavárna“ je dobré klíčová slova lépe specifikovat na tzv. long-tail fráze, např. „kočičí kavárna Praha Smíchov“, „kočičí kavárna Praha 5“, „nejlepší kočičí kavárna“… atd.
Názvy videí YouTube kanálu
Při hledání správného názvu videa berte v potaz, o čem video je, a samozřejmě klíčová slova. Představte si, co uživatel hledá na YouTube, jaká slovo/slova může zadat do vyhledávání, a podle toho optimalizujte. Zaměřte se na co nejefektivnější klíčová slova pro vaši cílovou skupinu a hlavní klíčové slovo napište co nejvíce na začátek samotného názvu videa, protože nadpisy s klíčovými slovy na předních místech mají tendenci se dobře umisťovat ve vyhledávání.
✔️ Kočičí kavárna v Praze 5 má nového kocoura Myšpulína. Přijdťe na kávu!
❌ Tohoto fešáka jsme našli v lese. Říkáme mu Myšpulín. Vidíte ta očička?
V názvech dodržujte maximální délku 70 znaků, a to včetně mezer. I když YouTube má pro názvy limit 100 znaků, cokoli delšího než 70 znaků bude ve většině výsledků vyhledávání zkráceno.
Link na počítadlo znaků: https://charactercalculator.com/cs/
Popisky, náhledové obrázky a tagy u videí
Vyplnit popisky u videí na YouTube představuje další příležitost, jak vyhledávačům sdělit, o čem je vaše video a poskytnout více textu, který bude procházen. Tento text se také zobrazuje ve výsledcích vyhledávání jako tzv. rich snippets a představuje několik řádků, které se zobrazují pod názvem videa. Vyplnění popisků je další krok, který podporuje větší počet kliknutí na vaše video.
Ačkoli vám YouTube dává k dispozici 5 000 znaků v poli popis, je lepší, aby první řádek popisu byl relativně stručný, protože ve vyhledávání se zobrazí maximálně prvních 157 znaků. I zde je samozřejmě vhodné zopakovat klíčová slova.
Náhledové obrázky neboli miniatury videa představují hlavní obrázek, který diváci vidí při procházení seznamu výsledků videa. Spolu s názvem videa vysílá tato miniatura divákovi signál o obsahu videa, takže má opět vliv na počet kliknutí a zobrazení vašeho videa.
I když si vždy můžete vybrat jednu z možností miniatur, kterou YouTube automaticky generuje, YouTube doporučuje nahrát vlastní miniaturu. Creator Academy uvádí, že „90 % nejúspěšnějších videí na YouTube má vlastní miniatury“. Doporučená velikost miniatury je 1280×720 pixelů – což představuje poměr 16:9 – uložené jako 2 MB nebo menší soubory jpg, gif, bmp nebo png. Pokud tyto parametry dodržíte, bude se tento náhledový obrázek zobrazovat ve stejně vysoké kvalitě na různých platformách.
Tagy u videí jsou popisná klíčová slova, která můžete přidat do videa, abyste divákům pomohli najít váš obsah. Je třeba upřesnit, že název videa, popis a náhledový obrázek (miniatura) jsou důležitějšími částmi metadat pro objevení videa. Co se přidání tagů týká, tak mohou být užitečné, pokud se obsah videa běžně píše gramaticky špatně. Při vyhledávání videa na YouTube hrají ale minimální roli.
Stručné shrnutí a kapitoly videa
Do popisu videa můžete vložit přepis celého videa (u krátkých videí), nebo alespoň stručné shrnutí. Tento krok pomůže jak robotům při prohledávání obsahu, ale i samotným uživatelům, kteří si udělají představu, o čem video je. Pokud se ve videu střídá několik témat, můžete video rozčlenit na jednotlivé kapitoly, které video udělají přehlednější. A pokud budete potřebovat si určitou kapitolu přehrát opakovaně, stačí kliknout. Kapitoly můžete vytvořit sami, nebo, pokud to váš kanál umožňuje, můžete využít funkci automatických kapitol.
Přesný návod naleznete zde. https://support.google.com/youtube/answer/9884579?hl=cs
Titulky videa
Přidat, či nepřidat? Záleží na vás, ale YouTube a Google indexují titulky, což opět pomůže vyhledávačům poskytnout ještě více kontextu o vašem videu a zlepšit jeho SEO. Titulky lze přidat do videa manuálně přímo v YouTube editoru, nebo pomocí souboru jako soubor SRT. Kromě pozitivního vlivu na SEO má video s titulky potenciál oslovit širší publikum. Pokud chcete oslovit neslyšící či nedoslýchavé diváky nebo diváky hovořící jinými jazyky, titulky těmto skupinám pomůžou, aby vašim videím rozuměly. Poslední důvod, proč dát videu titulky, je ten, že někteří lidé chtějí váš video obsah zhlédnout s vypnutým zvukem.
Karty a závěrečná obrazovka
Smyslem karet je doplnění videa o relevantní informace a zvýšení jejich interaktivity. Informační karty mohou obsahovat video, seznam videí, kanál, nebo odkaz, takže uživatel stráví více času na vašem kanálu, popř. se proklikne na web. Karty nejsou k dispozici u videí označených jako určená pro děti. Závěrečná obrazovka je něco podobného jako náhledový obrázek, jen je umístěná na konci videa. Aby přidání závěrečné obrazovky bylo možné, video musí být dlouhé alespoň 25 sekund. Závěrečnou obrazovku také můžete použít k propagaci dalších videí, povzbuzení diváků k odběru atd. Pro její výrobu platí stejná pravidla jako u náhledového obrázku – viz výše.
Playlisty
Playlisty videí na YouTube představují seznam videí, která se přehrávají v určitém pořadí a spojuje je určité téma. Dokáží skvěle zpřehlednit váš YouTube kanál a dát mu strukturu, zvlášť pokud točíte hodně videí. Mezi další důvody, proč tvořit playlisty, je zvýšení engagementu (míry zapojení) uživatelů kanálu. Máte větší šanci upoutat pozornost a prodloužit celkovou dobu sledování vašich videí. A doba sledování vašich videí je jedním z rozhodujících faktorů, které algoritmus YouTube bere v úvahu, aby zvýšil váš dosah a viditelnost na této platformě.
Tohle by byl takový základ v nastavení Vašeho YouTube kanálu, na který bychom vám doporučili se soustředit, abyste si vylepšili jeho SEO. Zajímavé je ale i vědět, jaké jsou další faktory, kterými se zaobírá algoritmus při zobrazování videí ve výsledcích vyhledávání. Pomůže vám to najít odpovědi, proč se např. vaše konkurence umisťuje lépe.
10 faktorů, které mají vliv na viditelnost videa ve vyhledávání: