Jak optimalizovat YouTube kanál

7 tipů pro marketing na sociálních sítích pro malé firmy
3 května, 2022
Marketing na TikToku
15 ledna, 2023

Proč by měla být vaše firma vidět na YouTube?

  1. Po Googlu je to druhá největší platforma sociálních médií na světě.
  2. 122 miliónů aktivních denních uživatelů.
  3. YouTube neustále roste (dle statistiky z roku 2022 používá YouTube jednou měsíčně více než 2,6 miliardy lidí na celém světě).

Zdroj: GlobalMediaInsight.com.

V tomto článku jsme dali dohromady tipy, jak být na YouTube lépe vidět a jak zlepšit SEO YouTube kanálu, aby vaše videa byla co nejvýše ve výsledcích vyhledávání.

Klíčová slova pro SEO YouTube kanálu

Pokud máte k dispozici profesionální analýzu klíčových slov, bude se vám hodit pro optimalizaci YouTube kanálu. Rovněž můžete využít plánovač klíčových slov jak od Googlu, tak od Skliku, kde zjistíte měsíční hledanost daných slov.

Sekci SEO YouTube kanálu najdete v nastavení YouTube kanálu a rozhodně ji nenechávejte prázdnou, jak občas u klientů vidíme.

Link na plánovač klíčových slov od Googlu: https://ads.google.com/intl/cs_cz/home/tools/keyword-planner/

Provozujete-li např. kočičí kavárnu v Praze, tak vás budou zajímat slova jako kočičí kavárna, kočičí kavárna v Praze… apod. A může vás hřát pocit, že na českém internetu sousloví „kočičí kavárna Praha“ v měsíční hledanosti předběhne slavnou pražskou kavárnu Slávie. Šimek a Grosmann by se určitě divili. 🙂

Kromě příliš obecného „kočičí kavárna“ je dobré klíčová slova lépe specifikovat na tzv. long-tail fráze, např. „kočičí kavárna Praha Smíchov“, „kočičí kavárna Praha 5“, „nejlepší kočičí kavárna“… atd.

Názvy videí YouTube kanálu

Při hledání správného názvu videa berte v potaz, o čem video je, a samozřejmě klíčová slova. Představte si, co uživatel hledá na YouTube, jaká slovo/slova může zadat do vyhledávání, a podle toho optimalizujte. Zaměřte se na co nejefektivnější klíčová slova pro vaši cílovou skupinu a hlavní klíčové slovo napište co nejvíce na začátek samotného názvu videa, protože nadpisy s klíčovými slovy na předních místech mají tendenci se dobře umisťovat ve vyhledávání.

✔️ Kočičí kavárna v Praze 5 má nového kocoura Myšpulína. Přijdťe na kávu!

❌ Tohoto fešáka jsme našli v lese. Říkáme mu Myšpulín. Vidíte ta očička?

V názvech dodržujte maximální délku 70 znaků, a to včetně mezer. I když YouTube má pro názvy limit 100 znaků, cokoli delšího než 70 znaků bude ve většině výsledků vyhledávání zkráceno.

Link na počítadlo znaků: https://charactercalculator.com/cs/

Popisky, náhledové obrázky a tagy u videí

Vyplnit popisky u videí na YouTube představuje další příležitost, jak vyhledávačům sdělit, o čem je vaše video a poskytnout více textu, který bude procházen. Tento text se také zobrazuje ve výsledcích vyhledávání jako tzv. rich snippets a představuje několik řádků, které se zobrazují pod názvem videa. Vyplnění popisků je další krok, který podporuje větší počet kliknutí na vaše video.

Ačkoli vám YouTube dává k dispozici 5 000 znaků v poli popis, je lepší, aby první řádek popisu byl relativně stručný, protože ve vyhledávání se zobrazí maximálně prvních 157 znaků. I zde je samozřejmě vhodné zopakovat klíčová slova.

Náhledové obrázky neboli miniatury videa představují hlavní obrázek, který diváci vidí při procházení seznamu výsledků videa. Spolu s názvem videa vysílá tato miniatura divákovi signál o obsahu videa, takže má opět vliv na počet kliknutí a zobrazení vašeho videa.

I když si vždy můžete vybrat jednu z možností miniatur, kterou YouTube automaticky generuje, YouTube doporučuje nahrát vlastní miniaturu. Creator Academy uvádí, že „90 % nejúspěšnějších videí na YouTube má vlastní miniatury“. Doporučená velikost miniatury je 1280×720 pixelů – což představuje poměr 16:9 – uložené jako 2 MB nebo menší soubory jpg, gif, bmp nebo png. Pokud tyto parametry dodržíte, bude se tento náhledový obrázek zobrazovat ve stejně vysoké kvalitě na různých platformách.

Tagy u videí jsou popisná klíčová slova, která můžete přidat do videa, abyste divákům pomohli najít váš obsah. Je třeba upřesnit, že název videa, popis a náhledový obrázek (miniatura) jsou důležitějšími částmi metadat pro objevení videa. Co se přidání tagů týká, tak mohou být užitečné, pokud se obsah videa běžně píše gramaticky špatně. Při vyhledávání videa na YouTube hrají ale minimální roli.

Stručné shrnutí a kapitoly videa

Do popisu videa můžete vložit přepis celého videa (u krátkých videí), nebo alespoň stručné shrnutí. Tento krok pomůže jak robotům při prohledávání obsahu, ale i samotným uživatelům, kteří si udělají představu, o čem video je. Pokud se ve videu střídá několik témat, můžete video rozčlenit na jednotlivé kapitoly, které video udělají přehlednější. A pokud budete potřebovat si určitou kapitolu přehrát opakovaně, stačí kliknout. Kapitoly můžete vytvořit sami, nebo, pokud to váš kanál umožňuje, můžete využít funkci automatických kapitol.

Přesný návod naleznete zde. https://support.google.com/youtube/answer/9884579?hl=cs

Titulky videa

Přidat, či nepřidat? Záleží na vás, ale YouTube a Google indexují titulky, což opět pomůže vyhledávačům poskytnout ještě více kontextu o vašem videu a zlepšit jeho SEO. Titulky lze přidat do videa manuálně přímo v YouTube editoru, nebo pomocí souboru jako soubor SRT. Kromě pozitivního vlivu na SEO má video s titulky potenciál oslovit širší publikum. Pokud chcete oslovit neslyšící či nedoslýchavé diváky nebo diváky hovořící jinými jazyky, titulky těmto skupinám pomůžou, aby vašim videím rozuměly. Poslední důvod, proč dát videu titulky, je ten, že někteří lidé chtějí váš video obsah zhlédnout s vypnutým zvukem.

Karty a závěrečná obrazovka

Smyslem karet je doplnění videa o relevantní informace a zvýšení jejich interaktivity. Informační karty mohou obsahovat video, seznam videí, kanál, nebo odkaz, takže uživatel stráví více času na vašem kanálu, popř. se proklikne na web.  Karty nejsou k dispozici u videí označených jako určená pro děti. Závěrečná obrazovka je něco podobného jako náhledový obrázek, jen je umístěná na konci videa. Aby přidání závěrečné obrazovky bylo možné, video musí být dlouhé alespoň 25 sekund. Závěrečnou obrazovku také můžete použít k propagaci dalších videí, povzbuzení diváků k odběru atd. Pro její výrobu platí stejná pravidla jako u náhledového obrázku – viz výše.

Playlisty

Playlisty videí na YouTube představují seznam videí, která se přehrávají v určitém pořadí a spojuje je určité téma. Dokáží skvěle zpřehlednit váš YouTube kanál a dát mu strukturu, zvlášť pokud točíte hodně videí. Mezi další důvody, proč tvořit playlisty, je zvýšení engagementu (míry zapojení) uživatelů kanálu. Máte větší šanci upoutat pozornost a prodloužit celkovou dobu sledování vašich videí. A doba sledování vašich videí je jedním z rozhodujících faktorů, které algoritmus YouTube bere v úvahu, aby zvýšil váš dosah a viditelnost na této platformě.

Tohle by byl takový základ v nastavení Vašeho YouTube kanálu, na který bychom vám doporučili se soustředit, abyste si vylepšili jeho SEO. Zajímavé je ale i vědět, jaké jsou další faktory, kterými se zaobírá algoritmus při zobrazování videí ve výsledcích vyhledávání. Pomůže vám to najít odpovědi, proč se např. vaše konkurence umisťuje lépe.

10 faktorů, které mají vliv na viditelnost videa ve vyhledávání:

  1. Počet odběratelů YouTube kanálu. Platí přímá úměra. Čím více, tím lépe.
  2. Počet zhlédnutí videa. I zde platí čím více, tím lépe. Pokud na jedno téma budou dvě videa, YouTube bude preferovat to, které je populárnější.
  3. Počet lajků, komentářů, popř. dislajků a sdílení. To všechno má přímý vliv na metriku CTR, která říká, jak se cílové skupině video líbí a jak/zda na něj reaguje.
  4. Počet průměrného zhlédnutí videa za den.
  5. Počet klíčových slov v titulku a popisu videa.
  6. Průměrné procento zhlédnutí. Měří schopnost vašeho videa udržet pozornost diváků. A když YouTube zjistí, že vaše videa mohou upoutat pozornost lidí, odmění je lepším hodnocením ve vyhledávání a doporučeních.
  7. Průměrná doba zobrazení. Počítá se jako celková doba sledování vašeho videa vydělená celkovým počtem přehrání videa, včetně opakovaných přehrání. Tato metrika měří schopnost vašeho videa zaujmout diváky. Pokud vaše video nedokáže diváky zaujmout a rychle ho opustí, tak to má negativní vliv na průměrnou dobu sledování.
  8. Opakovaná zhlédnutí. Jedná se o to, kolikrát diváci znovu zhlédli určité části vašeho videa opakovaně. Pokud lidi sledovali určitou část vašeho videa několikrát, pak si to algoritmus pozitivně vyhodnotí.
  9. Retence publika vám ukáže procento diváků, kteří sledují a opouštějí vaše video v každém jeho okamžiku. YouTube vyzdvihuje videa s vysokou retencí publika v žebříčcích vyhledávání, protože tato videa dokáží účinně upoutat pozornost diváků. Tato metrika může být zajímavým podkladem pro videostrategii. Nejpoutavější části videí mohou být vašimi dalšími tématy videí. A naopak prudké poklesy zájmu vám napoví, co už publikum nudí.
  10. Nárůst odběratelů. Odběratelé jsou vašimi nejvěrnějšími fanoušky. Jsou pro váš kanál důležití, protože jim YouTube posílá upozornění na nová videa. To znamená, že se jim vaše videa budou zobrazovat častěji, což pomůže generovat více zhlédnutí. (bod 2) Přehled odběratelů YouTube vám ukáže, která videa, místa a časová období získávají a ztrácejí odběratele.

 

Věra Kepková
Věra Kepková
Online marketing manager ve firmě WTFdigital