Komu svěřit správu firemní facebookové stránky? Stačí nějaký brigádník?

Víte, co je „Dark Post“ a jak ho použít na facebookové stránce?
Červen 1, 2015
Užitečné tipy pro vaši remarketingovou strategii
Červenec 1, 2015

V ČR je několik desítek tisíc eshopů a především majitelé menších eshopů si často lámou hlavu nad tím, jak se vypořádat s výše uvedenou otázkou. Občas se setkávám s řešením „brigádník stačí“ nebo někdo z firmy se bude starat „o ten Facebook na vedlejšák“, třeba takový Franta – ten sedí u Facebooku několik hodin denně. Podívejme se ale pravdě do očí:

Dáte na starost významný distribuční / komunikační kanál „brigádníkovi“?

Občas u svých klientů zažívám, že majitelé firem jsou třeba věkově starší, osobní FB profil nemají či ho používají zřídka, bojí se o své soukromí a říkají, že Facebook používají „děti“. Všichni ale podvědomě připouštějí, že je Facebook fenomén. A mají pravdu. Počet uživatelů Facebooku neustále dynamicky roste a v únoru 2015 jejich počet přesáhl 1,5 mld. uživatelů, z nichž více než polovina používá tuto sociální síť denně. Aktivní trávení času na FB bylo skutečně na počátku především výsadou mladé generace, ale tak tomu bylo i s příchodem e‑mailu či obecně internetu (jak si všichni pamatujeme nebo minimálně známe z vyprávění ). Postupná generační obměna, ale i zájem, který Facebook vyvolal ve starších věkových segmentech uživatelů, přinesl podnikatelům vedle nárůstu potenciálních fanoušků také výrazně vyšší kupní sílu uživatelů Facebooku. V ČR trochu se zpožděním kopírujeme trend v západním světě. Vězte, že v USA je na Facebooku „každý den“ 75 % dospělých.

Může se brigádník nebo někdo „na vedlejšák“ naučit a využít pro Vaši firmu všechny změny a možnosti, které Facebook přináší? Ruku na srdce – je to skoro nemožné.

Pro firmy připravil Facebook v roce 2014 spoustu změn, jen pro ilustraci jedna změna z každého měsíce:

  • leden – reklamy v mobilních aplikacích,
  • únor – jednodušší fakturace pro zadavatele reklamy,
  • březen – možnost oslovit podobné uživatele, jako je struktura segmentu zákazníků,
  • duben – kanál vybraných příspěvků se čistí o spam (like-baiting),
  • květen – zavádí se video metriky,
  • červen – update v návrhu stránek,
  • červenec – firmy mohou spravovat reklamy na mobilu,
  • srpen – přidáno cílení reklamy založené na způsobu připojení,
  • září – videa se mohou začít automaticky přehrávat na kanálu vybraných příspěvků,
  • říjen – změny ve struktuře reklamních kampaní,
  • listopad – zvýšení relevance (skóre kampaně),
  • prosinec – na stránkách přidáno tlačítko „call-to-action“.

Specialista, který spravuje obsah pro více klientů a pro kterého je Facebook jeho „hlavní job“, má všechny předpoklady být lepším řešením. Má také od vaší firmy zdravý odstup. Jen si musíte vybrat takového, který o jejím bysnysu něco ví. Například fakt, že je tou specialistkou žena, ještě neznamená, že rozumí módě. Nedávno mi prodavačka textilu v jednom okresním městě na prosbu „chtěla bych koupit nějakou košili s manžetovými knoflíčky“ přinesla deset košilí s krátkým rukávem. Volte tedy s rozvahou.

Nejste spokojeni se stávajícím stavem?

Zkuste si napřed odpovědět na několik otázek:

Spolupracovali jste s agenturou, ale nejste spokojení. Bylo to moc drahé, nebo to zkrátka nefungovalo? Zamyslete se, zda jste náhodou nebyli v pozici klienta, který si koupí byt v novostavbě, který realizovala renomovaná stavební společnost, ale zakázku outsourcovala „UKáčkám“. Už v době pravěku marketingu se totiž vyplatilo vybírat si z dodavatelů marketingových aktivit s ohledem na velikost rozpočtu. Těžko se pro vás přetrhne agentura, která bude mít jako klienta také Coca-Colu. A navíc se nedoplatíte. Ale budou vám často tvrdit opak. Možná jste si všimli, že v  agenturách bývá největší koncentrace manažerů na metr čtvereční (account director, sales director, art director, klient service director, event manager, financial director a konečně i CEO ) a i ty režie opravdu něco stojí.

Vybrali jste si sice specialistu na marketing na Facebooku, ale našli jste si opravdu čas si společně vyjasnit pravidla hry?

Máte jasnou představu o tom, kde chcete váš eshop či firmu mít za rok či dva? Mluvili jste společně o strategii, jak takového stavu dosáhnout? Jakou roli mají plnit v této strategii sociální média (Facebook)? Co bude zajišťovat specialista a co naopak bude v režii vaší firmy a dalších dodavatelů? Jak se bude měřit úspěch a jak budou nastaveny cíle? Plánujete budovat fanouškovskou základnu, nebo má reklama vést především k nákupním konverzím? Kdo bude styčná osoba pro spolupráci se specialistou? Na tohle všechno musíte najít společnou řeč.

Myslíte to se spoluprací do budoucna opravdu vážně? Nebo do toho jdete s tím, že potřebné strategie ve vaší firmě odkoukáte a spolupráce bude ukončena?

Vzhledem k rychlosti, jakou se digitální marketing vyvíjí, by to byla cesta do pekel. Ale nerada bych vás podceňovala. Jste majitel, je to váš byznys. I v takovém případě se ale vyplatí vyjasnit si pravidla hry ve smyslu otázek výše. Jinak zůstane na obou stranách pachuť z tak trochu zbytečné spolupráce.

Víte, proč je rozhodování, zda agentura či specialista, tak těžké?

Najít dobrého specialistu na facebookový marketing pro vás může být výhra v loterii. Hledáte člověka, který ví něco o on-line marketingu, správě reklam na sociálních sítích, grafice, psaní textů, je silný v kreativitě a současně je tak trochu i byznys analytik. Agentura bude mít na každou činnost svého zaměstnance a náklady za jejich práci tomu budou odpovídat. Specialisté se dnes ad-hoc volně sdružují za účelem řešení problémů klientů na volné bázi, což bývá daleko efektivnější. A konečně: při rozhodování je dobré si přiznat, že kreativita se nedá naučit.

 

Věra Kepková
Věra Kepková
Content Manager ve firmě WTFdigital, s.r.o.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

KONTAKT