Marketing a Koronavirus. Problém, nebo příležitost? 5 strategických rad a 10 tipů pro on-line marketing

Jak se bezpečně přihlásit na Facebook
31 ledna, 2020
Efektivní plán komunikace pro sociální sítě určený malým a začínajícím firmám
25 června, 2020

Svět se mění a my s ním. Koronavirus drží lidi v karanténě ve svých domovech již od poloviny března a těžko říct, jak dlouho bude situace ještě trvat. Dle názoru většiny ekonomických expertů bude následovat krize, prý dokonce větší než ta v roce 2008.

Tato celosvětová pandemie Covid19 mění nejen naše životy, ale mění i nákupní chování. Lze uchopit tento stav věcí jako příležitost? Určitě ano. Na každou krizi se lze podívat jako na příležitost a vždy budou jednotlivci i firmy, kteří se této příležitosti chopí. V minulosti tomu nikdy nebylo jinak. A podíváme-li se do současnosti, tak např. podnikatel Tomáš Čupr založil novou službu Nakupbezpecne.cz a dává šanci digitalizovat i ten nejzapadlejší kamenný obchod v ČR. Jak bude služba využívaná, ukáže čas. Určitě ne každý obchod se bude chtít spolehnout jen na toto řešení, podobně tak není rozumné dělat třeba jen marketing na Facebooku, protože vám prostě ten distribuční kanál na rozdíl od vašeho webu nepatří. Co ale můžete, je nechat se inspirovat Tomášovým přístupem.

Co tedy může firma udělat proto, aby tuto nelehkou dobu přežila a vyšla ještě posílena? Podělíme se s vámi o několik obecných úvah a příklady několika doporučení, které jsme dali nebo realizovali u našich klientů. Univerzální recept neexistuje, Covid19 různě dopadá na různá podnikatelská odvětví, intenzita se liší i v jednotlivých zemích světa a nevíme, jakou bude mít budoucí dynamiku. Situace u jednotlivých firem se také liší podle míry jejich připravenosti na tuto specifickou situaci. Co tedy říkáme našim klientům a potenciálním klientům, kteří se na nás nyní obracejí?

5 rad pro strategii online marketingu  

  1. Změna nákupního chování. Koronavirus mění nákupní chování lidí a podporuje on-line nákupy i u segmentů zákazníků, kteří on-line zatím „tolik nebyli“. Motivem je samozřejmě „karanténa“, ale lze předpokládat, že se nakupování on-line díky koronaviru i po jeho překonání ještě dál zintenzivní.
  2. On-line 5 minut po dvanácté? Štěstí přeje připraveným. Firmy, které se staraly o svoji značku, svůj web, prezentace na sociálních sítích, mají zkušenosti s reklamou na internetu atd. jsou nyní proti svým konkurentům ve výhodě. Pokud nyní roste počet nově spuštěných webů a poptávka po PPC reklamě ze strany nových subjektů, je to jen potvrzení toho, že mnoho firem zkouší dělat opatření ne pět minut, ale hodinu po dvanácté. A kdy už jindy než nyní.
  3. Věštecká koule nebo možné scénáře. Pracujte s ekonomickými scénáři a více variantami relevantními pro vaše odvětví a vaši firmu. Přečtěte si možné tři scénáře dopadů Covid19 na českou ekonomiku z dílny České spořitelny – od Davida Navrátila a jeho kolegů a promítněte je do vašich úvah. Stojí za to je sledovat.
  4. Reklama na internetu je levnější. A bude ještě nějakou dobu. Část reklamy byla spojena s podporou odvětví, která jsou nyní nejvíce postižena – například typicky cestovní ruch, restaurace. Velká část firem bude zase opatrnější na nákladech. Koupit si tedy zobrazení/pozice na internetu bude v aukcích i v přímém jednání s poskytovateli levnější. Hlavní důvod je ale především v tom, že lidé doma jsou prostě na internetu mnohem delší dobu a častěji, a tak pro reklamu je mnohem větší prostor pro zobrazování.
  5. Dotace či pomoc od Seznamu a Google. V kontextu předchozího bodu Seznam i Google chtějí pomoct nejvíce postiženým subjektům. Seznam nabízí program Nenecháme Vás v tom a Google program připravuje – menší firmy s již dříve aktivními účty Ads Google by měly mít kredity zobrazované v jejich účtech Ads Google.

10 praktických tipů pro on-line marketing 

  1. Kampaně aktivně spravujte a svěřte je profesionálům. PPC kampaně v Ads Google, Skliku aktivně spravujte a vyhodnocujte jejich rentabilitu. Sledujte konverzní poměr. Klíčové je v kampaních ve vyhledávání dlouhodobě bodovat na pro vás rentabilních pozicích. V těchto dnech se ale chování klientů hodně mění, ale bude se měnit i strategie vaší konkurence. U kampaní v obsahové síti bychom spíše vsadili na nižší ceny za proklik (lidí na internetu, a tedy reklamního prostoru, je hodně). Výhodu mají ti, kteří jsou v péči zkušené agentury. Auto si také nespravujete sami, je čas se svěřit profesionálům.

 

  1. Cash-flow a plné sklady. Nabídněte klientům nějaký benefit – třeba dopravu zdarma, inspirujte se třeba akcemi prodejců elektra (fantastické ceny, vouchery na nákup, doprava zdarma). Mít dost hotovosti při případné ekonomické recesi má taky smysl.

 

  1. Zastavte či přehodnoťte aktivity, které nedávají smysl. Inzerujete na internetu, že pořádáte seminář pro 30 lidí, který se bude konat v průběhu dubna, května, června? Takovou kampaň musíte ihned zastavit. Nemá cenu utrácet peníze tímto směrem. Pokud lze seminář či workshop vysílat živě, udělejte to a peníze vložte do propagace on-line vysílání. Udržte si zájem a kontakt s klienty.

 

  1. Ví vaši klienti, co děláte a že něco děláte? Výroba nepřerušena, služby online? Aktualizujte stav na webu i v profilech. Pošlete e-mail klientům. Máte otevřeno, zavřeno, či otevřeno jen pro vyzvednutí zboží? Přijímáte zakázky on-line? Dejte informace na web, na vaše profily na Firmy.cz, Moje firma na Google i na sociální sítě a aktualizujte je.

 

  1. Upravte reklamy a rozšíření reklam. Reklamní sdělení obsahující například „navštivte naše prodejny“ nebudou mít velký smysl, pokud jsou zavřené. Mohou, nebo nemohou vydávat alespoň zboží? Posilte to, co nyní funguje.

 

  1. Využijte Facebook Messenger. Komunikujte jasně a transparentně pomocí sociálních sítí. Lidé jsou doma, tráví mnohem více času na Facebooku a jiných sociálních sítích. Hledají informace, zábavu a rozptýlení a také mohou mít dotazy k nastalým změnám. Ano, přidávejte dál aktuální příspěvky. Můžete ale udělat víc. Pomocí Facebook Messengeru můžete aktualizovat automatické otázky a k nim automatické odpovědi ohledně nejčastějších témat. Zamyslete se, zda můžete své fanoušky a stávající klienty zajímavě oslovit a spusťte třeba on-line vysílání.

 

  1. Dodáváte zboží online? Sledujte situaci vašich dopravců a podle toho aktualizujte informace na vašem webu. Preferujte a zvýhodněte platby kartou. Sledujte vývoj procenta nevyzvednutých zásilek.

 

  1. Budujte svou značku. Pokud to váš finanční rozpočet dovolí, pokračujte dál v kampaních zaměřených na posilování obchodní značky. Firmy, které investovaly do své značky, to prostě mají v těžkých dobách snazší. Zkuste vymyslet něco kreativního a užitečného. Zdravotníci, lékaři, záchranáři, policisté a další v první linii ocení vaší podporu. Udržte kontakt se svými potenciálními zákazníky, vzdělávejte je, zabavte je.

 

  1. Využívejte moderní technologie ve vaší firmě. Potřebujete se spojit s kolegy, kteří teď pracují z domova? Telefon je někdy málo, takže pro pravidelné meetingy můžete využít některé aplikace. Přehled těch meeting aplikací nejlepších tipů najdete zde. Vyberte si a zaškolte zaměstnance.

 

  1. Přesuňte rozpočet marketingu z offline na online

Lidé jsou nyní mnohem více on-line než off-line a tomu musíte přizpůsobit marketing. Výdaje na off-line reklamu (letáky, billboardy, eventy) omezte. Místo toho přesuňte rozpočet ve prospěch on-line komunikace a inzerce. Je třeba vytvořit správný a efektivní mix on-line marketingových kanálů. Dle portálu BusinessInsider celosvětově vzrostl zájem o on-line nákupy. Ani Češi nezůstávají pozadu a nakupují více po internetu. Zde můžete porovnat letošní tržby eshopů s minulým rokem.

 

Snad vám těchto pár marketingových rad přijde vhod. Všichni se držte a vše dobře zvládněte!

 

Věra Kepková
Věra Kepková
Online marketing manager ve firmě WTFdigital