Opustíte YouTube kvůli novince IGTV?

Firemní profil na Twitteru. Ano či ne?
25 května, 2018
Vánoce na sociálních sítích
12 listopadu, 2018

Koncem června 2018 spustil Instagram nový formát video obsahu, kterým je IGTV. Cílem je konkurovat YouTube kanálu, kam mohou uživatelé nahrávat svá již hotová videa. Možnost přidávat dlouhá videa na Instagram, který je nejrychleji rostoucí sociální sítí posledních let, totiž chyběla. Instagram se to tedy snaží touto novinkou napravit.

Jak se mu to povedlo? Zatím těžko říct, protože se jedná o novou funkci, která si teprve buduje svou základnu uživatelů, ale rozjezd je hodně zajímavý. Cílem tohoto článku je tedy podívat se na odlišnosti, výhody a nevýhody IGTV ve srovnání s YouTube kanálem.

  • Horizontální versus vertikální přehrávání videí

Videa na YouTube kanálu sledujeme orientovaná horizontálně, takže nejpohodlněji si je přehrajete na stolním počítači. A to byl kdysi dávno i původní záměr YouTube kanálu, který zřejmě nepočítal s obrovskou popularitou smartphonů. IGTV to má přesně naopak. Videa jsou vertikální, aby se dala dobře přehrát na smartphonech.

  • Délka videí

Na YouTube kanál můžete nahrát videa dlouhá maximálně 12 hodin. Na Instagramu jste před uvedením této novinky mohli nahrát video dlouhé max. jednu minutu. S IGTV je to max. jedna hodina pro velké a ověřené účty a 15 minut pro ty menší a neověřené.

  • Vyhledávání obsahu

Na YouTube hledáme stejně jako na Googlu. Používáme klíčová slova, názvy firem, jména osob apod. Na IGTV vyhledáváme určité lidi/firmy a jejich kanály. Umělá inteligence sama nabídne, jaké kanály by se vám mohly líbit.

  • Monetizace

YouTube umožňuje monetizaci, takže populární kanály mohou vydělávat na reklamě. V únoru 2018 YouTube oznámil změnu. Pokud jakožto tvůrce chcete kanál monetizovat, musíte mít minimálně tisíc odběratelů a 4 000 zhlédnutých hodin videa za poslední rok. Tento stav ztěžuje rozjezd novým tvůrcům, kteří na výdělky z reklam nedosáhnou. IGTV zatím monetizaci vůbec neumožňuje. Pokud by se to v budoucnu stalo, mohla by to být příležitost právě pro menší kanály.

  • Vytvořte si kanál

Podobně jako na YouTube, tak i na Instagramu musíte mít založený profil, abyste k němu mohli aktivovat IGTV kanál. Instagram procesem přehledně provede a pak už můžete začít nahrávat první videa. Jejich formát může být pouze MP4.

Co na to říkáte? Má IGTV budoucnost, nebo tato novinka nahrává jen teenagerům, kteří bez mobilu nedají ani ránu?

Dle mého názoru záleží hlavně na kvalitě obsahu, která se na IGTV objeví. A kvalita záleží jak na tvůrcích, tak na konzumentech. Zatím jsem zhlédla videa spíše horší kvality, určené k rychlé „spotřebě“, která ale mladší generaci nevadí. Naopak. Na druhou stranu, pokud IGTV budou vytvářet a konzumovat převážně jen teenageři, tak na této platformě zatím moc nevidím budoucnost pro firmy a jejich prezentaci. Vyjma tedy těch, jejichž cílovou skupinou je mládež.

Věra Kepková
Věra Kepková
Online marketing manager ve firmě WTFdigital