V roce 2015 a 2019 jsem na tomto blogu publikovala tyto články na téma dark post. Toto téma by si opět zasloužilo aktualizovat. Dark posty jsou pořád hodně používané a rozšířily se na Instagram a Twitter.
Co je tedy dark post? Jednoduše řečeno, jedná se o nepublikované příspěvky na facebookové stránce, které mohou existovat pouze jako reklamy. Tím, že jsou nepublikované, tak se na firemní stránce na Facebooku neobjeví. Zůstanou před fanoušky skryté „v temnotě“, asi proto se jim říká dark posts (temné příspěvky). Na druhou stranu to s tou temnotou nebude tak horké, jelikož Facebook se snaží o transparentnost a vlastně každý uživatel si může na facebookové stránce zobrazit reklamu dané stránky, když klikne v levém menu na info a reklamy.
Jak využít dark post?
A/B testování
Nejčastěji se v reklamě testuje kreativa. Můžete testovat např. dva typy obrázků, nebo obrázek versus video při zachování stejného textu a cílení reklamy. Kromě kreativy můžete otestovat i cílení na různá publika a takto zjistíte, které publikum přináší lepší výsledky. Dejme tomu, že uvádíte na trh nový produkt, např. přírodní šampón. Nejste si jistí, zda o váš produkt bude větší zájem ve skupině žen 20–25 nebo 25–30? Po testování vám to bude jasnější.
Efektivita především
Chystáte nějakou speciální vánoční nabídku vašich produktů či služeb? Samozřejmě můžete vytvořit příspěvek na facebookové stránce a ten jednoduše propagovat. Nebo se více zamyslet nad cílením a každou cílovou skupinu oslovit s úplně jinou kreativou, která s ní bude rezonovat. Když se vrátím k výše zmíněnému přírodnímu šampónu, tak pro cílovou skupinu 20–30 let je vhodný obrázek ženy s krásnými vlasy v tomto věkovém rozhraní. Pro cílovou skupinu 30–40 let vytvořím obrázek ženy opět dané cílové skupiny. Určitě si dále dokážete udělat analogii sami.
Jak vytvořit dark post?
Přejděte do byznys manažeru a mezi nástroji najdete příspěvky stránky (page post).
Objeví se vám přehled publikovaných příspěvků na vaší facebookové stránce. V levém menu klikněte na reklamy (ads). Objeví se vám možnost vytvořit reklamu, u které vyberete, zda chcete propagovat link na web, obrázek, video, viz nabídku. Dále zakliknete možnost, že se jedná o příspěvek určený pouze k reklamním účelům.
Jak tento příspěvek najdete, až budete tvořit reklamu? Až budete při tvorbě propagace příspěvku na úrovni reklamní kreativy volit příspěvek, vyfiltrujete reklamní příspěvky, mezi kterými ho najdete.
Optimalizujte dark post
Optimalizujte podle cíle reklamní kampaně. Je-li tím cílem míra zapojení (engagement), bude vás zajímat cena za jednotku. Kolik tedy stojí jeden lajk, sdílení nebo komentář? Jaká reklama vychází levněji?
Pokud jsou to konverze, které sledujete, bude vás zajímat cena za jednu konverzi. Která cílová skupina např. nakoupí nebo vás bude kontaktovat se zájmem o vaše služby? Jedna z variant A/B testování bude vždy úspěšnější a na ni se tedy vyplatí alokovat větší finanční prostředky z celkového rozpočtu.
Dark post na Instagramu
Jeho tvorba je stejná jako vytvoření dark postu na Facebooku s tím rozdílem, že až budete vybírat umístění reklamy, zvolíte pouze Instagram. Rovněž si můžete toto umístění otestovat. Instagram versus Facebook. Kde se vám to vyplatí více?
Dark post na Twitteru
Lepší označení než dark post by asi bylo propagační tweet, z anglického promoted-only tweet. Stejně jako nepublikované příspěvky na stránce na Facebooku se tyto tweety nezobrazují na časové ose vašeho profilu. Místo toho se zobrazují pouze uživatelům, na které cílíte. To je také odlišuje od běžných propagovaných tweetů, které se zobrazí na profilu. Takže tento propagační tweet uvidí kromě skupiny, na kterou cílíte, i vaši followeři.