Co je dark post na Facebooku a jak ho vytvořit

Více followerů na Instagramu? Optimalizujte svůj profil!
14 ledna, 2019
Jak založit a spravovat skupiny na Facebooku
4 července, 2019

Stručně řečeno, dark posty jsou nepublikované příspěvky facebookové stránky. Jsou to příspěvky, které nejsou viditelné fanouškům ani followerům stránky a slouží pouze k reklamním účelům. Pokud je začnete používat, necháváte fanoušky a followery ve sladkém nevědomí, že si třeba testujete reakci na různý typ reklamy na Facebooku. Reklam je všude hodně, takže je fanoušci snadno mohou začít vnímat na stránce jako rušivý prvek a může to být důvod, proč některé z nich ztratíte. S využitím dark posts je můžete začít trochu šetřit.

Již ve tři roky starém článku jsem popisovala možnost využití dark posts k A/B testování různých cílových skupin, kreativy či textů, aby z toho vítězně vyšel právě jeden formát reklamy, do kterého z rozpočtu investujeme nejvíc peněz. Tohle se může hodit, např. když uvádíte na trh nový produkt/službu a potřebujete zjistit, která cílová skupina na něj bude nejlépe reagovat. Podobně můžete otestovat i vizuál či text na cílové skupině. Určitě je doporučuji používat a vyčlenit si určitou částku z rozpočtu právě na testování.

Jak tedy vytvoříme dark post?

  • Jděte do menu vašeho Business Manageru.
  • Klikněte na Page Posts.

  • Pokračujte na Create Post a můžete začít tvořit. Pokud máte v Business Manageru více facebookových stránek, v levém horním rohu se ujistěte, že zde máte uvedenou správnou stránku.

  • Vyberte si typ příspěvku, který chcete vytvořit. Máte na výběr z 5 možností, jak bude vypadat tento příspěvek. Po vyplnění je důležité zakliknout možnost, že je jedná pouze o reklamu.

  • Tak příspěvek bychom měli, teď ještě musíme nastavit reklamu. Klikneme tedy na Action a zvolíme, Create Ad.

 

  • Nutno dodat, že při tomto způsobu tvorby reklamy nemáte k dispozici všechny marketingové cíle, takže musíte vybrat z omezené nabídky, kterou vidíte na obrázku.

  • Přidejte cílení, budget a dobu, po kterou reklama poběží.
  • Za účelem A/B testování můžete kampaň duplikovat a v duplicitní kampani měnit např.:

-cílovou skupinu,

-obrázek,

-text,

-umístění: Facebook versus Instagram.

Vyberte si jen jednu proměnnou, aby bylo jasné, co měříte/porovnáváte. Verze A i verze B musí mít stejný budget, tudíž stejné šance na úspěch.

Závěr:

Jedna věc je něco správně nastavit, druhá optimalizovat. Pro optimalizaci je důležité vidět věci v širších souvislostech, např. pomocí Facebook nebo Google Analytics, a vědět, jaká metrika je pro nás důležitá. Pokud je to např. traffic na webu, tak metrika, která nás zajímá nejvíc, je cena za proklik. Pokud je to míra zapojení, díváme se na počet komentářů apod. Cílem je, abychom z rozpočtu na reklamu získali co nejlepší měřitelný výsledek.

Věra Kepková
Věra Kepková
Online marketing manager ve firmě WTFdigital