Na téma hashtagy na sociálních sítích jsem již napsala článek v roce 2015. Tento článek patří podle Google Analytics mezi nejčtenější články na tomto blogu o sociálních sítích. Malá aktualizace nebude na škodu, protože od té doby se hodně změnilo – např. sociální síť Google+ již přestala existovat. 🙂
Na začátek trošku opakování.
Co je hashtag? Princip hashtagů zůstal pořád stejný. Pomáhají shromažďovat všechny informace k danému tématu a tím zvýšit jeho viditelnost na sociálních sítích. Za hashtag se považuje slovo nebo sousloví označené dvojkřížkem # (znak pro číslo). Tím, že určité slovo opatříte hashtagem, vyrobíte z něj klíčové slovo a snadno se pak podíváte, kdo všechno na tento hashtag nesoucí informace na dané téma reagoval, popř. se můžete zapojit do konverzace na toto téma (např. #kavárna). Hashtagovat můžete i několik slov najednou (#nejlepsikavárna), či vymyslet svůj vlastní hashtag (#BezKávyNemohuŽít).
Hashtagy fungují na každé sociální síti trochu jinak. Obecně ale platí, že zvyšují engagement (míru zapojení) u příspěvků, které se tak stanou součástí konverzace na dané téma. Z marketingového hlediska je výhodné tímto způsobem zviditelňovat svou obchodní značku a tím pro ni získat vizibilitu. Můj oblíbený obchod, kde často nakupuji, je BIOOO.cz, nachází se v přízemí obchodního centra Kotva v Praze a umí ukázkově používat hashtagy na Facebooku. (Není to náš klient, mají šikovného markeťáka.)
Využívají svůj originální hashtag s názvem obchodu #biooocz a pro případ soutěže ji zviditelní zdarma hashtagem #soutež.
Když na tento hashtag kliknete, tak se dostanete ke všem příspěvkům označeným tímto hashtagem, kde můžete soutěžit.
Hashtagy na Twitteru
Zde všechno v roce 2007 začalo. Hashtagy jsou pro Twitter naprosto běžný jev stejně jako dobře vychlazená dvanáctka ve slušné plzeňské hospodě. Hashtag můžete přidat do svého tweetu, do komentáře či rovnou do popisu svého profilu. Na Twitteru se vyplatí sledovat trendy vázané např. na určitou lokalitu, takže můžete zjistit, která témata tzv. hýbou společností. Více info zde.
Technicky vzato, můžete pod tweet napsat třeba i 50 hashtagů, ale sám Twitter doporučuje používat max. 2.
Hashtagy na Facebooku
Fungují a používají se, takže i tady kliknutím na hashtag najdete příspěvky, který konkrétní hashtag obsahují, tudíž dochází k seskupení obsahu. Když si hashtagy zadáte do vyhledávacího pole na profilu, můžete vyhledávat témata, která vás zajímají. Pro firmy je v tomto případě trochu těžší zjistit, jak lidé reagují na tyto příspěvky, jelikož hodně uživatelů přidává příspěvky na Facebooku neveřejně, tzn. ukazuje je pouze svým přátelům. Optimální počet hashtagů v příspěvku na Facebooku? Facebook doporučuje maximálně dva.
Hashtagy na Instagramu
Tady jich najdete opravdu dost. Mohou být součástí příspěvku, lze je dát do příběhu či rovnou do popisu profilu uživatele. Obchodní značka by měla mít svůj vlastní hashtag, pokud ji chcete dobře „marketovat“ na Instagramu. Technicky vzato, pod každý příspěvek můžete přidat až 30 hashtagů, do příběhu je limit 10. I v tomto případě je méně více a Instagram doporučuje použít do jednoho příspěvku kolem 10 hashtagů.
Jak najít populární hashtagy?
Na rozdíl od Twitteru Instagram nezveřejňuje seznam trendových hashtagů. Pokud však vyhledáte hashtag na Instagramu, uvidíte, kolik příspěvků tento hashtag používá. Zobrazí se také seznam dalších populárních hashtagů na Instagramu používajících podobná slova, včetně počtu příspěvků.
Pokud jste firma, tak jistě máte firemní účet na Instagramu. S firemním účtem získáte přístup ke statistikám Instagramu. Takže uvidíte, kolik zobrazení váš profil získal díky používání hashtagů.
Lze prohledávat více hashtagů najednou? Ano, pokud používáte nějaký profesionální nástroj pro správu sociálních sítí, např. Hootsuite. Aniž byste pracně vyhledávali hashtagy na mobilu, můžete si zde nastavit jejich automatické sledování. Výhoda je hlavně v tom, že sledujete, co se děje ve vašem oboru podnikání a jak si vede konkurence.
Hashtagy na YouTube
YouTube zavedlo hashtagy v roce 2018 s cílem usnadnit vyhledávání video obsahu. I zde se po kliknutí na hashtag dostanete k videím s podobnou tématikou. Kde umístit hashtagy, aby se zobrazily u videa? Dejte je přímo do popisu videa, hned na první řádek. Na obrázku vidíte, jak se zobrazují na našem firemním YouTube kanálu.
Hashtagy na LinkedIn
Hashtagy na LinkedIn fungují podobně jako u výše uvedených sociálních sítí a pomáhají uživatelům najít obsah na konkrétní téma.
Pokud ke svému příspěvku přidáte hashtag, tak se tento příspěvek ukáže i dalším uživatelům, včetně těch, kteří s vámi nejsou ve spojení. Na LinkedIn si můžete nastavit sledování hashtagů z vašeho oboru, takže se tyto vybrané hashtagy budou objevovat v kanálu vybraných příspěvků. To není úplně hloupé, že? Na jednu stranu snadno zpřístupníte váš obsah na LinkedIn širšímu publiku, na stranu druhou budete mít přehled o vašem oboru. Hashtagy lze přidat do příspěvku, do článků či komentářů. Optimální počet hashtagů v jednom příspěvku je 1 až 2.
Hashtagy na Pinterestu
Pokud máte firemní stránku na Pinterestu, tak do hashtagů skočte rovnýma nohama, není to nic složitého. Prohlédněte si, jaké hashtagy ve vašem oboru podnikání již fungují, a přidávejte se do popisu pinu. Na českém Pinterestu je určitě prostor pro vylepšení, takže klidně zaveďte vlastní hashtag, pokud si myslíte, že je výstižný. Pokud používáte Pinterest v mobilu, fungují zde návrhy vhodných hashtagů. Můžete jich vložit více, klidně třeba až 10.