Nejčastější chyby v komunikaci na sociálních sítích

Sociální sítě mění způsob, jakým lidé a firmy komunikují na internetu. Stále více firem využívá sociální sítě k tomu, aby přilákaly nové zákazníky, zvýšily on-line prodej či skrze sociální sítě budovaly bližší vztah se svými zákazníky. Nicméně jejich správa vyžaduje určitou strategii, která často ve firmě chybí. My ve WTFdigital se nejčastěji setkáváme s těmito chybami.

  •  Nulová komunikační strategie

„Prostě na ten Facebook něco dejte, vždyť je to jedno…“ Tak za prvé, není to úplně jedno, pokud to s ním tedy myslíte vážně. A za druhé, když už to s ním myslíte vážně, tak ať Vaše komunikace má nějaký řád. Strategie komunikace na Facebooku je součástí většího celku a tím je globální marketingová strategie firmy či značky. Bez jasného plánu sice také „někam“ dojdete, ale je přece lepší vědět, co chci, kdo jsou mí klienti, kde je najdu, jak je oslovím, případně jaká akce je donutí ke kýžené konverzi. Tuhle nedostatečnost vidíme hlavně u menších začínajících firem, které se na nás obracejí.

  • Založíte si profil na všech sociálních sítích a čekáte, co bude

Sociální sítě rostou jako houby po dešti a nemůžete být všude. Berte, prosím, v potaz charakter Vašeho podnikání a situaci v České republice s deseti milióny obyvatel. To, že se Vašim známým z Ameriky daří najít nové zákazníky prostřednictvím LinkedIN ještě neznamená, že Vám to v našich podmínkách a s naším počtem aktivních uživatelů LinkedIN půjde stejně lehce a se stejnými náklady na reklamu. Zrovna LinkedIN nabízí Američanům možnosti, které u nás nejsou k dispozici. A některé další sociální sítě jsou na tom podobně. Zvažte tedy, na kterých sociálních sítích má smysl být a kde už to je ztráta energie, zvlášť pokud si je chcete spravovat sami.

  •  Publikujete čistě prodejní obsah

Ano, Facebook máte hlavně proto, abyste jeho prostřednictvím přilákali nové klienty. A tak tam dáváte jeden produkt za druhým a Vaše firemní stránka už z dálky křičí: „Nakupujte u nás!“ Je to tak správně? Ano i ne. Záleží, kolik času tomu chcete věnovat. Zkuste tam aspoň občas zkusit dát nějaký příspěvek týkající se např. výroby produktu, novinek z oboru, klidně i fotky z firemního večírku. Pokud výhradně prodáváte, nudíte. A nuda na Facebooku moc populární není.

  • Myslíte si, že sociální sítě jsou „jednosměrka“

Jenže není. Je chyba nevšímat si komentářů pod příspěvky nebo nereagovat na soukromé zprávy. Lidé očekávají odpověď, když se na něco zeptají, a to platí i na internetu. Pokud Vás to nebaví, nemůžete nebo nechcete se tomu věnovat, raději profil zrušte. Než mít zanedbaný firemní profil na Facebooku, tak to raději žádný. Když k tomu navíc připočtete staré telefonní číslo a pár pravopisných chyb, tak si fakt děláte špatnou reklamu, až budou lidé Vaši firmu na sítích hledat.

  • Čekáte na zázrak (nejlépe ještě dnes v noci)

Tak to se nedočkáte! Leda že byste se spokojili s pár stovkami nakoupených fanoušků, které by se sice přes noc mohli jako zázrakem na Vaší stránce objevit – to můžeme zařídit, ale k ničemu by Vám to nebylo. Jeden výstřední český umělec nás dokonce požádal, zda by nemohl mít mezi fanoušky třeba opičky z jihovýchodní Asie. Ač se snažíme klientům vyjít vstříc, někdy prostě musíme říct, že to, co žádají, je hloupost. V každém případě platí: sociálním sítím je třeba se věnovat soustavně a strategicky, a pak začnou nést své ovoce.

Věra Kepková

Content Manager ve firmě WTFdigital, s.r.o.

Komentáře